Προτάσεις για τις επιχειρήσεις στο πλαίσιο του αναπτυξιακού συνεδρίου Κρήτης.

Οι επιχειρήσεις αποτέλεσαν ένα από τους μεγάλους χαμένους της κρίσης, αποτελεί καθήκον η ενίσχυσή τους ειδικά με μέτρα τα οποία δεν θα έχουν δημοσιονομικό κόστος. Μερικές προτάσεις που θα μπορούσαν να μελετηθούν και να βοηθήσουν έμπρακτα τις επιχειρήσεις είναι οι κάτωθι:

 

Α. Θεσμοθέτηση του ΑΚΑΤΑΣΧΕΤΟΥ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥ των επιχειρήσεων σε δύο τουλάχιστον Ελληνικές Τράπεζες (για λόγους ανταγωνισμού), χωρίς όριο δέσμευσης και με αποδέσμευση, για πληρωμές υποχρεώσεων, όλων των υφιστάμενων διαθεσίμων που σήμερα παραμένουν παγωμένα και δεν μπορούν να αξιοποιηθούν.

Β. Άμεση απόσυρση της υπουργικής απόφασης 58039/3275/28.12.2016 και επαναφορά του ορίου των 5.000 € για ληξιπρόθεσμες οφειλές στους ασφαλιστικούς οργανισμούς.

Γ. Δυνατότητα μέσω των ΑΚΑΤΑΣΧΕΤΩΝ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΩΝ να πληρώνονται συγκεκριμένα:

1. Οι υποχρεώσεις έναντι του Ελληνικού Δημοσίου (φόροι, τέλη, ΦΠΑ κλπ.) και των ασφαλιστικών οργανισμών (ΙΚΑ, ΤΕΒΕ, κλπ.) και επιχειρήσεων κοινής ωφελείας (ΔΕΗ, ΟΤΕ) ώστε η επιχείρηση, ανεξάρτητα από τα χρέη της να μπορεί να λειτουργεί σύννομα και τα ποσά που σήμερα είναι παγωμένα λόγω δέσμευσης να αξιοποιούνται άμεσα προς όφελος του δημοσίου και της οικονομίας γενικότερα.

2. Οι υποχρεώσεις προς τη μισθοδοσία και τους προμηθευτές – συνεργάτες,  ώστε η επιχείρηση να συνεχίζει ομαλά τη λειτουργία της. Η λίστα των λογαριασμών αυτών  συμφωνείται προκαταβολικά ώστε να μην γίνονται εξαιρέσεις ενώ νέοι λογαριασμοί που θα προκύπτουν από νέες συνεργασίες θα μπορούν χωρίς περιορισμό να προστίθενται στο σύστημα.

4. Τη σύνδεση των ΑΚΑΤΑΣΧΕΤΩΝ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΩΝ με τερματικά μηχανήματα POS της επιχείρησης.

5. Τη δυνατότητα ανάληψης ελάχιστου ποσού εργοδοτικής αμοιβής έως 1500 ευρώ το μήνα (για κάθε φυσικό πρόσωπο) με το οποίο οι ιδιοκτήτες μπορούν να διαβιούν ευπρεπώς και να πληρώνουν τις προσωπικές, οικογενειακές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις τους (αυτό εξάλλου προβλέπεται ήδη για του ιδιώτες).

6. Προστασία του συνόλου του ακατάσχετου λογαριασμού.

7. Επανενεργοποίηση της ρύθμισης των 100 δόσεων για τις επιχειρήσεις που την απώλεσαν ή δεν έχουν προφτάσει να υλοποιήσουν.

.

8. «Πτωχευτικό δίκαιο». Να επιταχυνθεί η τροποποίηση του Πτωχευτικού Κώδικα ο οποίος συνιστά ένα σημαντικό εργαλείο αναδιάρθρωσης και ανάπτυξης της οικονομίας ο οποίος πρέπει να εκσυγχρονιστεί βάσει των προδιαγραφών των ευρωπαϊκών χωρών. Να επικαιροποιηθεί σε επίπεδο διευκόλυνσης και επιτάχυνσης των πτωχευτικών διαδικασιών, μείωση της γραφειοκρατίας, εισαγωγής ρυθμίσεων ταχείας εκκαθάρισης πτωχευμένων επιχειρήσεων, μείωση του χρόνου για να ολοκληρώνεται με αυστηρές προθεσμίες για κάθε φάση των δικαστικών κινήσεων.

9. Ειδική προστασία της επαγγελματικής στέγης. Τα δάνεια επαγγελματικής στέγης και αγοράς παγίων θα πρέπει να αντιμετωπίζονται τουλάχιστον ως ισοδύναμα σε σχέση με τις ευνοϊκές ρυθμίσεις των δανείων κατοικίας, δεδομένου ότι έχουν εκταμιευτεί εφάπαξ με συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις, διαθέτουν εμπράγματες εγγυήσεις και επιπλέον σε αντίθεση με τα δάνεια κατοικίας εν γένει συντελούν στη δημιουργία παραγωγικών μονάδων οι οποίες συνεισφέρουν και επιταχύνουν την αποπληρωμή της επένδυσης. Να υπάρχει δηλαδή ειδική προστασία της επαγγελματικής στέγης η οποία επιπλέον αποφέρει θετικό οικονομικό αποτύπωμα αφού παράγει εισόδημα για την επιχείρηση

10. Περιορισμός του δανείου στην αξία πλειστηριασμού των υποθηκών που το εξασφαλίζουν. Ρύθμιση της οφειλής των ενυπόθηκων δανείων ώστε να φτάνει στην αξία πλειστηριασμού των υποθηκών που το εξασφαλίζουν όπως θα προκύπτει από έκθεση εμπειρογνώμων αξιολογητών με συμφωνημένα και επικαιροποιημένα κριτήρια. Η επιχείρηση και οι φορείς της θα μπορούν να απαλλαγούν από τις υποθήκες με τη συνεπή αποπληρωμή του νέου συμφωνημένου δανείου.

11. Προτείνεται σχεδιασμός ενός πλάνου εφαρμογής «Δεύτερης Ευκαιρίας» του οφειλέτη. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία υπάρχει πλέον αδυναμία εξόφληση του 1 στα 2 επιχειρηματικά δάνεια με αποτέλεσμα να επιβάλλεται η άμεση νομοθετική εφαρμογή πλάνου ‘’Δεύτερης Ευκαιρίας’’ σε δανειολήπτες που δεν έχουν δράσει κακόπιστα με τον προσδιορισμό “αντικειμενικού πλαισίου αδυναμίας” με βάση την οικονομική κατάσταση των επιχειρήσεων άσχετα με το γεγονός αν έχουν ενταχθεί σε πτωχευτικό νόμο, έχουν διακόψει ή όχι την επιχειρηματική τους δραστηριότητα. Η δεύτερη ευκαιρία θα επιτρέψει πολύ ευνοϊκές ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων επιχειρηματικών δανείων και νέα δανειοδότηση, με επιτόκιο της ΕΚΤ, για την υποστήριξη δραστηριοτήτων που θα υποστηρίξουν ένα βιώσιμο επιχειρηματικό σχέδιο.

12. Να αναθεωρηθεί η λειτουργία του ΤΕΙΡΕΣΙΑ, μιας και το ενδεχόμενο εγγραφής του στη μαύρη λίστα του αποτελεί βραχνά για κάθε συναλλασσόμενο. Πρέπει να γίνεται ένας διαχωρισμός της βαρύτητας των περιπτώσεων που θα έχουν αντίκτυπο και στις κυρώσεις. Πρέπει επίσης να γίνει αναφορά και στο «Λευκό Τειρεσία» μιας και στις τρέχουσες συνθήκες, είναι αρκετή η καταχώρηση μιας επιχείρησης σε αυτή την άτυπη λίστα των τραπεζών και παρουσιάζονται αυτόματα ένα σωρό προβλήματα (όπως αναφέρει και η ΕΣΕΕ, εξαντλείται όλη η αυστηρότητα στις ΜμΕ, με αποτέλεσμα 8 στις 10 με πρόβλημα ρευστότητας να μην μπορούν να δανειοδοτηθούν).

 

Με τιμή,

Γιάννης Μιχελογιαννάκης

Βουλευτής Ηρακλείου ΣΥΡΙΖΑ